Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Tabligh Akbar Akhir Zaman Ust Zulkifli di Jogja 2018

Salah satu ustadz yang sering memberikan nasehat akan akhir zaman, beliau Ust Zulkifli insyaa Allah akan memberikan tausiyahnya di kota tercinta kita, yaitu Yogyakarta. Beberapa waktu yang lalu beliau sempat diberikan ujian dengan adanya yang melaporkan beliau akibat dugaan ujaran kebencian. Namun alhamdulillah bisa kembali beraktifitas dengan normal. Kita tahu akhir zaman dan hari kiamat adalah kepastian. Mari persiapkan itu dengan baik-baik. Berikut ini kami sampaikan beberapa hadist akhir zaman yang baik ditelaah sebelum datang ke kajian tersebut.

Daripada Tsauban r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda “Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang kelaparan mengerumuni bekas hidangan mereka” Maka salah seorang sahabat bertanya “Apakah kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi SAW menjawab “Bahkan kamu pada hari itu terlalu ramai, tetapi kamu umpama buih pada masa banjir, dan Allah akan mencabut rasa gentar terhadap kamu daripada hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan melemparkan ke dalam hati kamu penyakit ‘wahan’. Seorang sahabat bertanya “Apakah ‘wahan’ itu, wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab “Cinta dunia dan takut mati” (HR Abu Daud)

Daripada Abu Sa’id Al-Khudri r.a. Beliau berkata, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak sekalipun kamu akan mengikut mereka” Sahabat bertanya “Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang Tuan maksudkan?” Nabi SAW menjawab “Siapa lagi?” (HR Muslim)

Daripada Abi Nijih ‘Irbadh bin Sariyah r.a. Beliau berkata “Telah menasihati kami Rasulullah SAW akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berikanlah pesanan kepada kami” Lalu baginda pun bersabda “Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekali pun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid’ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid’ah itu adalah sesat” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi).

Masih banyak hadist terkait akhir zaman yang ada. Silahkan pelajari lebih lanjut sebelum datang ke kajian akhir zaman. Semoga lancar agenda kajian ust Zulkifli di Jogja pada bulan april nanti. Berikut ini gambar publikasi yang kami dapatkan dari grup WA.



Silahkan hadir dan mengajak sanak saudara pada kajian akhir zaman oleh ust Zulkifli tersebut. Semoga menjadi kebaikan bagi kita semua. Ingat ya, Jogja tidak hanya kota wisata, namun juga sudah mulai menjelma menjadi kota dengan banyak kajian ilmu islam yang bermanfaat. Alhamdulillah.

Abu Ziyad
Abu Ziyad Wisdom : "Hamba yang banyak dosa, jika kehilangan b akan jadi hama di dunia."

Posting Komentar untuk "Tabligh Akbar Akhir Zaman Ust Zulkifli di Jogja 2018"